Tampereen työvalmennussäätiö Sykkeen peliohjelmointipaja on suunnattu peliohjelmoinnista, pelikulttuurista ja pelaamisesta kiinnostuneille kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille.
Pajan sisältö koostuu mm. ohjelmoinnin perusteista, pelisuunnittelusta, peliohjelmoinnista, grafiikan tekemisestä ja yleisestä tietotekniikkaosaamisesta.
Pajalla tutustutaan erilaisiin pelien tekemisessä käytettäviin ohjelmistoihin sekä pelien mekaniikkaan. Peliohjelmointi yksin tai ryhmässä voi johtaa pienimuotoisen pelin valmistumiseen (projektinhallinta, ideointi, käsikirjoitus, grafiikka, äänimaailma ja toiminnollisuus). Pajalla on valmiudet myös 3D-mallinnukseen ja 3D-kappaleiden tulostukseen. Toiminnan sisältö mukautuu vastaamaan asiakkaan tarpeita ja osaamistasoa.
Sykkeen peliohjelmointipajalla on käytössä pajatoiminnan yritysmäinen toimintamalli eli Työpaikkasimulaattori. Tämä tarkoittaa pajatoiminnan simuloivan normaalia yrityksissä tapahtuvaa työtä esimerkiksi projektimaisella työskentelyllä.
Työvalmentaja jakaa työtehtävät asiakkaille asiakkaiden osaamisen perusteella. Usein tehtävät muodostavat pareittain, pienryhmässä tai ryhmässä toteutetun projektin. Projektille määritellään tehtävä, tehtäväjako, aikataulu, välitavoitteet ja tavoitteet. Projektit dokumentoidaan Slack-alustalle ja projektista raportoidaan työvalmentajalle. Projektin osallistujat pitävät palavereita tarpeen mukaan. Osallistujien projektinhallintataidot kehittyvät. Projektit ovat yleensä kestoltaan enintään kolme kuukautta.
Tällainen toimintamalli parantaa asiakkaiden mahdollisuuksia poluttua toimialan työtehtäviin koska pajatyötä on tehty yritysmäisillä toimintatavoilla.
Pajan päiväohjelmiin kuuluu ohjelmoinnin lisäksi vaihtelevasti liikuntaa, muuta tiimityötä, tutustumiskäyntejä ja yksilön kehittymiseen liittyvän materiaalin opiskelua esimerkiksi dokumenttien katsomista. Pajalla käytetään viestintään ja projektinhallintaan tyypillisiä ohjelmistoja kuten Slack sekä valmiita pelimoottoreita kuten Godot, Unity ja LibGDX.
Pajatoiminnan lisäksi asiakkaat osallistuvat yksilövalmennukseen, jossa keskitytään elämänhallinnan parantamiseen, opiskelumahdollisuuksien kartoittamiseen ja työelämävalmiuden parantamiseen.
Peliohjelmointipaja toteutetaan maanantaista keskiviikkoon päivävuorossa klo 11–15 neljän tunnin kestoisena. Asiakas osallistuu palveluun 2–3 päivänä viikossa. Asiakaspaikkoja pajalla on 10 asiakkaalle. Mikäli asiakkaita ilmoittautuu enemmän niin peliohjelmointipajan toiminta voi laajentua myös maanantaista keskiviikkoon aamuvuorossa klo 8–12.
Tiedustelut: yksilövalmentaja Niina Salo, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., 044 060 5502.
